terbaik

Friday, February 04, 2011

kenapa hidup perlu kawan...???

nak jadikan crita kenapalah hidup perlu kawan...
ianya berkaitan dengan hidup aku dan aku rase..pembaca juga mengalaminya....
ok....camneh....
aku selalu je duk kat asrama sorang2...tanpa bantuan kawan...
aku rase kawan tu kadang2 menyusahkan...
ade kawan aku dulu ske ambil kesempatan pada duit aku...
aku bukannyer kedekut sgt tapi kalau setiap hari dye rembat duit aku,
alamatnyer xmakan lah aku minggu depan...
sebab tu lah aku rase kawan menyusahkan...
so,
dalam setahun aku memegang beban itu...
terpakse lah aku bg taw dye...ape yg aku xselesa dgn dye...
akhirnye aku ambil langkah, no bestfren allows....haha
kejam jgak...
tp aku xbleh mempercayai org pda mase tu...
hidup aku hanya diri aku tanggung...kawan xrase ape kesushan aku...
sampailah satu saat tu...
aku xdpt hidup sorg2...
bygkan aku hnya pkr diri aku tanpa pduli org laen..
kurang ajar btol aku...pentingkan diri..haha

SAAT DIMANA AKU PKR KAWAN PENTING...
*kat mak lagam...
aku cube utk memastikan kawan itu bgs k x???
aku duk dlm satu kelompok...dimana aku mengenali sorg kawan yg membantu..
dalam suasana surau yg bising, haha,
tiba2 dtg sorang kawan tu.. dye duk tepi aku...mgkin dye pon cam aku..
xde kawan rapat..
aku pon membaca al-quran tanpa pdulikan dye..hinggalah aku tersilap baca satu perkataan..
dye tegur aku, aku pon cam tersentak...aku btolkan bacaan aku..
dye senyum seraya berkata " Q, mu baca molek doh benor tp ade slek skt"....
btol katenyer...mmg aku ade slek skt..iaitu tertambah huruf alif..kdg2 laa..
tp sejak tu, aku suruh dye tlg aku ubah kesilapan aku..
mmg susah tp akhirnyer brjaya...
kat situ aku tahu kawan penting...haha
dye bleh ubah kite....

*kat MRSM Kuala Lipis
aku pindah kat sini mase form 4..haha
sedih tinggalkan mak lagam dgn kawan yg byk tolong aku..
kat situ...satu semester aku xde kawan yg btol2 phm aku jenis cam mane..
sampailah aku jumpe kawan...dye bdak ganu...haha
dye type aku...same prangai dan cara pemikiran...haha
last year aku duduk kat situ...akhir2 hari situ...
ade sorg laki xpuas ati ngan aku sbb...
aku nasihat sume org laki dalam surau supaya dtg subuh..azan subuh..
sume org bleh time kcuali sorg laki yg tah pape...
mgkin dye xpuas ati aku dari dulu...
tp skrg baru ade pluang...biase ahhh asrama..
malam sebelum exam kimia SPM...dye cari aku..
dye nak bertumbuk..
aku ckp ok...
dye sruh aku tumbuk dye..
aku kata," weh, sape ajak sape...aku xkan tumbuk org tanpa sebab.."
dye mule bengang...haha
dye pon mule kan...sume org tgk kami...
tiba2,...
datang lah kawan aku yg rapat ngan aku...
dye sorg yg kuat semngt..haha
dye dtg lalu jerit...
dye kata,"stop....sape xpuas ati ngan kawan aku, masok lawan ngan aku"..
aku terkejot..walaupon aku dah hmpir menang...
dye ckp sume org kat situ bodoh..
sebab ape dye kata cam2...
sebab membiarkan perpecahan antara islam...
dye mule mengamuk dan dye nak belasah bdak yg aku tumbuk tu...
tiba2..
kwn bdak yg xpuas ati ngan aku datang..
dye cakap," weh, mu gapo kesoh...xtaw cte, mari2 nok wat baek"...
kawan aku mule mencarut...dye dah hilang kawalan..
gler sume org xbrani stop dye..
dye nak belasah kawan budak yg xpuas ati ngan aku...
sume org xbrani hlg..
aku pon xnak campurkan kwn aku dlm masalah...
aku pon thn dye dan cakap," mengucap bro...hidup kte mmg gini...kte wat baek org xske, kte wat jahat pon org xske..jadi jgn ikut org..ikut Allah...Allah ske org wat baek..."..
dye pon xbleh tahan prasaan lalu melepas satu tumbukkan kat dinding dan trus nanges,,,
dye cakap kat sume org kat situ,"melanggar undang2 memang keji dan jahat tapi kalau membiarkan kawan dalam kesusah lebih keji dan jahat..."...
mase tu aku mule terpkr...
kawan tu penting walaupon kte disusahkan dsbbkn kwn....tp kwan yg baek akn tlg kte walaupon ianya satu penyeksaan....krna kwn sama cam kte...

jadi hidup mmg perlukan kawan............... :)

1 comment:

  1. sama macam sy jugak kisah awak ni tapi tak de lah sampai gaduh2. hahaha. anyway, yea, frends are very important in our life.

    ReplyDelete

berlindunglah pada Allah

berlindunglah pada Allah